Tarihi YeÅŸilırmak havzasında, Karadeniz bölgesinin orta bölümünün yerleÅŸime en müsait yerinde kurulan Turhal, İç Anadolu'yu Karadeniz'e, DoÄŸu Anadolu'yu batıya baÄŸlayan yolların kesiÅŸtiÄŸi yerde kurulmuÅŸtur. Cumhuriyetin ilk yıllarındaki nüfusuyla küçük bir yerleÅŸim yeri iken 1944 yılında ilçe olan Turhal;konumu, ekonomik yapısı ile ülkemizin en hareketli yerleÅŸim yerlerinden birisi haline gelmiÅŸ, adı geleceÄŸin vilayetleri arasında geçer olmuÅŸtur [kaynak belirtilmeli]. Antik çaÄŸlarda Pontus Galatikus, ustus polemoniakus, Komona Pontik gibi adlarla anılmış olan Turhal'ın tarihinin binlerce yıl ötelere gittiÄŸi anlaşılmaktadır. M.Ö. 3000 yıllarında Mezapotamya'da yaÅŸayan Sümer alfabesi ile yazılmış iki kitabenin Turhal Kalesinde bulunduÄŸundan söz edilmesi, Turhal'ın tarihinin 5000 yıl önceye gittiÄŸini göstermektedir. Kesin olmamakla beraber TURHAL, Kasiura, Gayura, Turnalit isimleri taşımıştır. TURHAL binlerce yıldan beri ilgi odağında olmasının neticesinde sayısız savaÅŸların sonucunda farklı yönetimlerde kalmıştır. M.Ö. 745 yıllarında Asurlular M.Ö. 7000 yılarında Kimmerler, M.Ö. 612 yıllarında Medler, M.Ö. 546 yıllarında ise Ä°ran asıllı Persler bu çevreyi (yöreyi) yönetimleri altına almışlardır. Ä°skender'in ortadoÄŸu seferi ardından büyük bir baskı dönemi yaÅŸayan Anadolu eyaletleri, komutanlar arasında bölüşülmüş; Pers soylularından Ariaretes, Gaziura'yı (Turhal) baÅŸkent yapmıştır. Bizans sınırları içerisinde olduÄŸu yıllarda küçük bir yerleÅŸim birimi olan Turhal, Beylikler döneminde Eratna BeyliÄŸi sınırları içinde idi. 1399'da ilk kez Osmanlıların eline geçti. Ankara savaşından sonra Timur'un çekilmesi ile birlikte 1413'te kesin olarak Osmanlı topraklarına katıldı. 19. yüzyılın II. yarısında yöreyi etkileyen en önemli olay göçmenlerin geliÅŸi idi. 1854-1878 Kırım savaşı, 1855-1859 Åžeyh Åžamil ayaklanması ve 1877-1878 Osmanlı-Rus savaşından sonra Anadolu'ya gelen Balkan ve Kafkas göçmenlerinin bir bölümü Turhal yöresine yerleÅŸtirilmiÅŸlerdir. Mütareke ve milli mücadele yıllarında Turhal, M. Kemal'in önderliÄŸinde tüm varlığını ortaya koymuÅŸ, KurtuluÅŸ Savaşında yüzlerce ÅŸehit vermiÅŸtir. Zengin ve engin bir tarihe sahip olan bu güzel ilçe, Cumhuriyet döneminde de önemli ünlere olaylara ÅŸait olmuÅŸtur. Yurt ekonomisinde de önemli bir yere ve paya sahiptir. Temeli 1933'te dönemin Sanayi Bakanı Celal Bayar tarafından atılan ve açılışı 1934 yılında Ä°smet Ä°nönü tarafından yapılan ve dünyanın en kaliteli ÅŸekerini üreten Turhal (Muammer Tuksavul) Åžeker Fabrikası, Turhal Makina Fabrikası yöreye hayat vermiÅŸtir. Son yıllarda konfeksiyon (tekstil) alanında gerçekleÅŸen yatırımlar, Antimuan madeni, Kevser süt ve yem fabrikaları ülke ve ilçe ekonomisinde önemli bir yer tutmaktadır Åžive Türkçenin Turhal ilçesinde kullanılan ÅŸivesinin Batı Anadolu ağızları içindeki konumu Prof. Dr. Leyla Karahan'ın Anadolu Ağızlarının Sınıflandırılması (Türk Dil Kurumu yayınları: 630, Ankara 1996) adlı çalışmasına göre şöyledir: [göster]Anadolu ağızları batı grubu CoÄŸrafyası Turhal, Karadeniz Bölgesinin, Orta Karadeniz Bölümünde yer almaktadır. Turhal 40'-18' kuzey enlemi ile 36'-06 DoÄŸu boylamının kesiÅŸtiÄŸi yerdedir. Yüzölçümü 911 km² dir. Åžehir merkezi rakımı 493 tür. YeÅŸilırmak vadisinde bulunan Turhal ilçesi ; etrafı daÄŸlar ve yüksek tepelerle çevrili 3 km geniÅŸliÄŸinde 9 km uzunluÄŸunda bir ova üzerinde bulunmaktadır. Çevredeki belli yükseltiler Kesicik Tepe (1450 m), Kamalı Çal Tepe (1200 m), Mercimek Tepe (1201 m) YeÅŸilırmak Havzasında her yönden önemli olan Turhal Çöküntü alanı, YeÅŸilırmak ve ve yeÅŸilırmaka karışan yan derelerin getirdiÄŸi malzeme ve aleviyonların birikmesinden meydana gelmiÅŸtir. Ovada ki yükseltiler batıdan itibaren sıralanan Ä°skele Tepe, Kale Tepe, Varvara Tepesi, EÄŸer Tepe dikkati çeker. Kuzeyinde Amasya ili Erbaa ilçesi, güneyinde Pazar ilçesi, batısında Zile ilçesi, doÄŸusunda Tokat il merkezi yer almaktadır. Tokat'a uzaklığı 46 km dir. Turhal ilçe merkez nüfusu itibariyle Tokat ilinin en büyük ilçesi,köylerleriyle beraber hesaplandığında Erbaa'dan sonra ikinci en büyük ilçedir. Türkiye'nin en uzun akarsularından biri olan YeÅŸilırmak Turhal'ın ÅŸehir merkezinden geçmektedir. Ä°lçede mevcut ormanlık ve fundalık alanların toplamı 40,386 hektar, tarım alanlarının toplamı 35,380 hektar, çayır ve meraların toplamı 8908 hektar, tarım dışı arazilerin toplamı 6426 hektardır. Ä°klim Turhal iklim özelliÄŸinde; denize olan uzaklığın ve yükseltinin etkisi önemlidir. Ä°lçemizde orta Karadeniz iklimi ile iç Anadolu bölgesi iklimi arasında bir geçiÅŸ iklimi görülür bu nedenle genelde ılıman bir iklime sahiptir. Genel olarak yaz mevsimi alçak alanlarda sıcak ve kurak yüksek yerlerde serin geçer. YeÅŸilırmak vadisi boyunca iç kesimlere ulaÅŸana Karadeniz'in nemli havası beklenmedik zamanda yağışa dönüşebilir. Kış mevsimi soÄŸuk ve kar yağışlıdır. Kuzeyden güneye yükseltinin artması nedeniyle önemli farklılıklar görülür. Güneye doÄŸru kış mevsimi daha sert bir karakter gösterir. En soÄŸuk aylar ocak, ÅŸubat en sıcak aylar temmuz ve aÄŸustos dur. Yıllık ortalama sıcaklık 12-9 derecedir. En az yağışı yaz mevsiminde alan Turhal da yıllık yağış miktarı 413,3 mm dir. Yaz aylarında poyraz kuzeyden eserken, bazen güneyden sam yeli rüzgarı eser. Kışın kuzeybatıdan karayel kuzeyden yıldız eser ilk baharda ise lodos görülür. GeçiÅŸ bölgesi iklim özelliklerini Taşıması nedeniyle, Turhal ve çevresinde, Karadeniz iklim özelliklerini yansıtan ormanlar (çam, kayın, ceviz, çınar, meÅŸe, kızılcık, daÄŸ kavağı vb) görülür. Karasal iklimin görüldüğü yerlerde ise bozkır bitki örtüsünün çeÅŸitleri hakimdir. Genel olarak her iklim türünde görülen tarım ürünleri yetiÅŸtirilebilir. Ulaşım Samsun-Amasya'dan gelip Turhal'dan geçerek Tokat'a giden karayolunun Milli Mücadele ve Cumhuriyetin ilk yıllarındaki önemini unutmamak gerekir. Atatürk 26 Haziran 1919'da Turhal'a eski Amasya yolu güzergahından gelmiÅŸ, bucak Md. Nazif Engin ve Hacı Mustafa Lütfi Bilgen'e Müdafaa-i Hukuk Cemiyetinin kurulması emrini vermiÅŸ ve Tokat'a hareket etmiÅŸtir. 18 Ekim 1919, 25 Eylül 1924, 18 Eylül 1928 ve 22 Kasım 1930'da Atatürk karayolu ile Turhal'a uÄŸramıştır. 7 Kasım 1933 yılında Bakan M. Celal Bayar, Turhal Åžeker Fabrikası'nın temel atma töreni için, karayolundan Turhal'a gelmiÅŸledir. Havayolu Turhal'a 25 km yakında bulunan Tokat Hava Alanı ile baÄŸlantısı önemli bir avantajdır. Karayolu Turhal dan Türkiye'nin her yerine, Türkiye'nin her yerinden Turhal'a kara yolu ile ulaşım çok kolaydır. Turhal'daki otobüs iÅŸletmelerinin Türkiye'nin her yerine her gün seferleri vardır. Aynı zamanda Türkiye'nin her yerinden de buraya otobüs kaldırılmaktadır.Özellikle büyük ÅŸehirlere aynı gün içinde deÄŸiÅŸik saatlerde birçok sefer yapılmaktadır.. Demiryolu Ä°nsanlığın hizmetine sunulduÄŸu günden bu yana geliÅŸen deÄŸerde önemi artmıştır. Demiryolu Turhal'ın ekonomik ve sosyal yaÅŸantısında önemli bir yer tutar. Cumhuriyetin ilk yıllarında ülkeyi baÅŸtan baÅŸa "Demiryolu ağı ile döşeme projesi"nden ilçemiz de hissesine düşeni almıştır. 23-08-1928'de Turhal Demiryolu Ä°stasyonu açılmıştır. Bu demir yolunun da önemli yolcuları olmuÅŸtur. G. Mustafa Kemal, 22 Kasım 1930'da Tokat'tan Turhal'a gelerek kendisini bekleyen özel trenle Turhal tren istasyonundan Amasya'ya hareket etmiÅŸtir Turhal Nüfus Tokat sancağına baÄŸlı bir bucak merkezi iken 1923 mülki taksimatında da Tokat vilayeti sınırları içinde bucak olarak yer almıştır. Cumhuriyetin ilk yıllarında kale etrafında kümelenmiÅŸ, 6 mahallesi ve nüfusu 3000 civarında bir yerleÅŸim yeri iken 1934 yılında ÅŸeker fabrikasının hizmete girmesinden sonra her alanda önemli geliÅŸmeler kaydeden Turhal, 1942 yılında ilçe olmuÅŸtur.Dünün küçük kasabası, bugünün 30 mahallesi ile geniÅŸ bir alana yayılmış; YeÅŸilırmak’ın her iki yakasında geniÅŸlemeye devam etmektedir. Åžeker fabrikası yapılıncaya kadar geçen süre zarfında Turhal’ın nüfusu net olarak bilinmemekle beraber yeterli geliÅŸme ve nüfus artışının olmadığı ortadadır. Ancak 1935 yılı itibariyle 5687 olan nüfusun yıllar itibariyle hızlı bir artış gösterdiÄŸi görülmektedir